Openmindz360°

(cze)

Openmindz360° je nejen úderným uměleckým pseudonymem – Marek Nenutil aka Openmindz360°. Přestože koncové „z“ dodává jinak poněkud vágnějšímu spojení dvou slov open-mind (tedy „otevřená mysl“) jistý apel nervóznosti již při samotném vyslovení a zaznění autorova uměleckého jména, zásadní důraz setrvává spíše v přídomku 360°, který význam pseudonymu trefně dotváří. Openmindz 360° se tak stává kompletní metaforou celé umělecké tvorby a osobnosti Marka Nenutila – autonomního, nezávislého vizuálního umělce s neodmyslitelnou streetartovou minulostí, který svou proklamovanou „otevřeností“ odhaluje podvědomé či skryté obsahy kolektivního vědomí a vizí naši budoucnosti bez ohledu na to, na jakou stranu se vydáme. Otevřenost u Openmindz360° totiž panuje v celé šíři jeho práce – v přístupu k okolnímu světu, v (tímto přístupem objevených) tématech a v užití různých uměleckých médií a prostředků, které tyto náměty zpracovávají.

Nová série obrazů a objektů se vyznačuje právě posunem k jasnějšímu vyjádření tohoto procesu odhalování, jak v rovině autorského výrazu, tak preciznější artikulací tématu. Počátkem Openmindzovy tvorby je inspirace našim postkatastrofickým zhýralým světem a životem, který nás obklopuje a jehož znaky neseme v našem podvědomí. Openmindz360° je fascinován starými věcmi, které hledá a nachází v opuštěných ostravských industriálních prostorech či lesích, respektive odlehlými místy, které pro svou potřebu fotograficky dokumentuje. „Jsou to pro mé vnímání krásné věci. Jen si je musí člověk oblíbit, nebo si je najít. Nesmí se toho bát“, shrnuje. Tyto zapomenuté, ztracené věci jsou v podstatě symbolem onoho „neodkrytého“, které Openmindz 360° ve svých obrazech a objektech otevírá a zobrazuje tak bizarní svět, jenž nás ve skutečnosti obklopuje. Díla neskrývají samotné drama zbavování se simulaker současné mainstreamové vizuální kultury, jejích forem zobrazovaní a patologického zkrášlování prázdného či ošklivého. Prostupování na skryté vizuální roviny kultury se děje prostřednictvím silné, dějem nasycené a symbolikou nabité obrazové narace. Každý jednotlivý význam je redukován na výraznou, až vyhrocenou expresivní zkratku. Prostor obrazu je charakteristicky dvojaký – v popředí situovaný děj se odehrává na často zploštělém pozadí interiérů půd či sklepení všemožných „domů hrůzy“. V popředí dominantní radikální expresivní figurace jak v případě malířských pláten, tak v případě komponovaných „objektů-vitrín“ zachycuje sedimenty postmoderního lidského dramatu, které autor odkrývá s jasným kritickým postojem. Opakující se symboly kříže, nákupních vozíků, barelů a plynových lahví či bomb, prostupují napříč celou sérií obrazů. Objekty jdou v míře své apokalyptické vize ještě dál a boří veškeré iluze o současné umělecké praxi a provozu. Tyto dřevěné vitríny, vytvořené speciálně pro prezentaci Nenutila v rámci expozice jeho zastupující pražské The Chemistry Gallery na Art Prague 2013, zobrazují jakýsi „horor“ současného trhu umění. Art Basel či Documenta, jakožto představitelé prestižních veletrhů jsou v Openmindzových vitrínách podobné spíše postkatastrofickému stánku, kde pár přeživších ve zbrani chrání již tak zcela zdeformované torzo kdysi nablýskaného světa. Zdá se tedy, že ArtPokalypsa, jakožto autorův osobní vzdor, se tedy ptá po samotném smyslu všudypřítomné falešné krásy, nablýskanosti jak světa umění, tak civilizačních stereotypů jako takových.

Prezentovaný celek vyznívá vyváženým dojmem s jasnou, byť v jistém smyslu pesimistickou autorskou vizí a výrazným výtvarným názorem, který se odmítá vézt na vlně „poptávaného“ a „dekorativního“.

Samostatné výstavy:

2015

  • I'll Be Back, The Geddis Gallery, Seattle, USA
  • One Thing, Adam Gallery, Brno

2014/2015

  • Source, Cooltour Multigenre Centrum, Ostrava

2014

  • After Dark, The Chemistry Gallery, Praha

2013

  • Artpokalypsa, Slezskoostravská galerie, Slezská Ostrava

2012

  • Parada Checa, Barcelona, Španělsko
  • Contemporary City Folklore, Trafo Gallery, Praha
  • Galerie výtvarného centra Chagall, Brušperk
  • Galerie Kotelna, Karlín,Praha
  • Klub a galerie Klid, Ostrava

2011

  • Galerie 2. patro, Praha

2005

  • Někdo se dívá, Galerie Fiducia

2003

  • Galerie Colour Café, Ostrava

2002

  • Interia Mobilli, Ostrava
  • Swallowfest (streetart), Ostrava
  • My Artworx, Galerie Jáma 10, Ostrava

2001

  • Mythos und Trauma, Kulturgewächshaus Birkenried, Německo
  • Galerie Černý pavouk, Ostrava

Společné výstavy:

2013

  • Art Prague, Praha
  • 7, Trafo Gallery, Praha

2012

  • Shoot When You Can…, The Chemistry Gallery (společná)
  • SUROVÍÍÍ dole, Důl Michal, Ostrava (společná)

2006

  • Spatra vs. Baník (společná), Galerie nábřeží, Praha

2002

  • Heroes Propaganda (společná), Galerie Jáma 10, Ostrava

2000

  • Římskokatolická farnost, Hlučín (společná)
Openmindz360°
Openmindz360°

Openmindz360°

Osobnost kdysi neodbytně spjatá s prostředím streetartu a graffiti, vystupuje dnes jako charismatický „samorost“, který se volně a bravurně pohybuje na mezích současné dynamické figurativní malby, objektu a instalací.